Raport „Czy Polacy potrafią marzyć?”

Czy potrafimy marzyć? A może nauczyliśmy się raczej planować, kalkulować i nie zapeszać? W świecie pełnym niepokoju i niepewności, pytanie o marzenia staje się pytaniem o nas samych – o nadzieję, odwagę i zdolność wyobrażania sobie lepszego jutra.

W czasach, gdy dominuje lęk, niepewność i podziały, Fundacja PZU wraz z infuture.institute Natalii Hatalskiej postanowiły sprawdzić, jak naprawdę wygląda dziś społeczne DNA marzeń. Efektem jest raport „Czy Polacy potrafią marzyć?” – kompleksowy obraz naszych aspiracji, nadziei i obaw.

Fundacja PZU od lat zajmuje się budowaniem odporności społecznej. Tym razem przygląda się marzeniom, bo to one mogą być jednym z narzędzi tej odporności. Marzenia nie tylko pomagają oswajać niepewność, ale też uczą myślenia o przyszłości w kategoriach nadziei, nie lęku. Stają się więc narzędziem społecznego przetrwania i wspólnym językiem, który pozwala szukać tego, co łączy, a nie dzieli.

Raport pokazuje, że marzenia to doświadczenie 93,5% Polek i Polaków, niezależnie od wieku, płci czy miejsca zamieszkania. W niepewnych czasach stają się ważnym i potrzebnym zasobem. Ponad połowa z nas uważa, że marzenia pozwalają radzić sobie z rzeczywistością i dają energię do działania, pomagając oswajać zmiany.

Badanie łączy cztery warstwy metodologiczne: desk research, wywiady pogłębione, warsztaty eksperckie oraz badanie ilościowe na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków. Dzięki temu pokazuje nie tylko, o czym marzymy, ale też dlaczego marzymy właśnie tak: co nas kształtuje, czego się boimy i jak marzenia funkcjonują jako społeczny kompas w czasach niepewności.  Tematy, które pojawiają się w raporcie z badania – lęk przed przyszłością, rola wspólnoty, znaczenie relacji czy praca nad dobrostanem – to kwestie bliskie każdemu Polakowi i doskonały punkt wyjścia do projektów społecznych, edukacyjnych czy publicystycznych.

Zapraszamy do pobrania pełnej wersji raportu:

CZY POLACY POTRAFIĄ MARZYĆ?